Je SPIJS-VERTERING en…SUIKER!

Je SPIJS-VERTERING en…SUIKER!

Wat heeft jouw SPIJS-VERTERING met Energie en Gezond zijn te maken?

Als ik nou  zeg…dat het echt heel veel is?!Er is enorm veel over onze spijsvertering te zeggen, vinden en schrijven.
Deze blog richt ik op onze spijs-vertering in combinatie met suiker, omdat daar; én heel veel schade aangericht wordt én waar zoveel winst te behalen valt uit je gehele gezond-zijn!

Het spijsverteringsstelsel is een super ingenieus systeem, dat er zelf voor kan zorgen dat de darmflora in balans blijft. Toch is het milieu in je spijsverteringsstelsel ook erg kwetsbaar!

Een veel voorkomende oorzaak van een niet goed functionerende spijsvertering is een:

Ongezond voedingspatroon:
We ‘vullen’ meer dan ‘voeden’! Dit heeft enorme weerslag op onze ‘darmflora’.
Deze kunnen intolerantie, allergieën en hoge ontstekingswaardes veroorzaken

Onze supermarkten liggen vol bewerkte voedingsmiddelen waar veel koolhydraten, transvetten, kunstmatige zoetstoffen, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen in zitten, maar die weinig gezonde voedingsstoffen bevatten.
Deze hebben in het algemeen een lage voedingswaarde. De miljoenen bacteriën en schimmels die in onze darmen leven, ook wel de darmflora genoemd, helpen het lichaam mee om alle voeding die het binnen krijgt af te breken.
Echter heb je wel ‘goede en slechte’ darmbacteriën en is het inmiddels wel duidelijk;
Wie te veel bewerkte voeding, granen en suikers eet,  voedt daarmee de slechte bacteriën en schimmels in het lichaam die daardoor de mogelijkheid krijgen om zich snel te vermenigvuldigen.

Een hele slechte raadgever is dan ook SUIKER!
Je weliswaar niet onbekend, maar een ow zo lastige om te tackelen in ons voedingspatroon.
Even in het kort;
Wat kan suiker voor invloed hebben op onze spijsvertering?

  1. Suiker werkt verzurend op ons gehele systeem
  2. Een hoge inname van suiker kan leiden tot een verhoogd risico voor het verkrijgen van ontstekingsziekte van de dikke darm (de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa)
  3. Suiker heeft grote invloed op schimmelinfecties, zoals Candida Albicans
  4. Suiker veroorzaakt voedselallergieën
  5. Suiker is vijand nummer één van de darmbeweging.
  6. Suiker is een verslavende stof
  7. Suiker zorgt ervoor dat je meer eet dan nodig is
  8. Suiker kan obstipatie veroorzaken
  9. Des te hoger de suikerconsumptie is, des te groter de kans is om het prikkelbare darmsyndroom te krijgen
  10. Suiker kan het immuunsysteem onderdrukken
  11. Suiker veroorzaakt Glycatie wat ons collageen afbreekt en je dus sneller oud doet laten wordenSuiker heeft heeft dus een enorme invloed op ons systeem en al hebben sommige mensen een sterk spijsverteringsstelsel en zullen ze het niet gelijk relateren aan hun darmen, maar uit het zich bijvoorbeeld in ontstekingsreacties in het lichaam.
    Maar ook dit ontstaat dus vanuit de darmen!

Herken jij 1 of meerdere van onderstaande klachten bij jou?

  • brandend maagzuur
  • opgeblazen gevoel
  • winderigheid na maaltijden
  • voedselallergie
  • tandbederf en tandvleesaandoeningen
  • diarree en/of verstopping
  • misselijkheid of diarree na het nemen van supplementen
  • chronische darminfecties
  • parasieten
  • wildgroei van schimmels (candida)

Grote kans dat je suiker inname hier invloed op kan hebben!

KORT GEZEGD:

Omdat de opname van voedingsstoffen in je darmen begint, liggen de darmen ook aan de basis van een balans of disbalans in je hormoonhuishouding,
een versnelde veroudering of juist verjonging van je lichaam.

Je spijsvertering is dus de basis van je interne, maar ook externe (je HUID!) gezondheid!

Author Info

admin

No Comments

Post a Comment